Pages

5 Jun 2020

[01] Jalan Terus, Walau Hati Terluka

Teman-teman yang tidak dikenali,

Walau jalan yang dilalui, jalan yang penuh onak dan duri, panas dan dingin silih berganti, tetapi perjalanan yang panjang dan jauh itu perlu diteruskan.

Teman, jalan terus walau hati terluka.




Nota untuk diri sendiri: 

Tidak disangka saya kembali menghidupkan blog ini. Ini merupakan post pertama untuk tahun 2020 setelah sekian lama menyepikan diri. Post terakhir ialah pada Januari 2017. Sememangnya menulis memerlukan kekuatan jiwa dan displin diri, dan saya pula seorang yang jalannya 'caca-merba'.

Pandemik COVID-19 memberikan ramai orang pengalaman 'pertama kali' termasuk saya sendiri. Saya kembali ke sini kerana PKP memberikan saya banyak ruang dan peluang untuk lebih mengenali diri. Minat menulis telah tumbuh sejak dibangku sekolah tetapi ia terhenti di separuh jalan kerana ia hanyalah sekadar minat dan hobi.

Namun, pertama kali dalam hidup ini saya merelakan jiwa saya untuk mendaftar, membayar dan seterusnya menelaah kelas 'alam maya' Sekolah Penulisan Ramadan. Ada cerita disebaliknya namun biarlah ia kekal sulit dan peribadi.

Sekolah Penulisan Ramadan

Pada banyak waktu dan ketika saya ingin memadam dan melenyapkan blog 'picisan' ini kerana kehilangan 'jiwa dan rasa'. Kehilangan, kekosongan dalam kesibukan seharian menjadikan diri dijangkiti penyakit kemalasan hampir dalam segala hal. 

Seperti kata ahli panel Sekolah Penulisan Ramadan yang juga penulis NOTA PEREMPUAN BACKPACKER, menulis adalah satu tanggungjawab yang perlu dipikul, bukan hobi dan minat.

Kini saya sedar, saya perlu jalan terus.

Fikir yang baik-baik, doakan yang baik-baik.

#part1
#kisahdarihati
#menulisbiarsampaijadi
#sekolahpenulisanramadan



Terima Kasih

My Blogger TricksAll Blogger TricksLatest Tips and Tricks

No comments:

Post a Comment