Belanjawan 2027 telah dibentangkan oleh Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pada 9 Oktober 2026 dengan jumlah peruntukan sebanyak RM459.8 bilion.
Kos Sara Hidup & Pendapatan Rakyat
- Gaji Minimum: Dinaikkan daripada RM1,700 kepada RM2,000 sebulan bermula Jun 2027 (kecuali PMKS dengan hasil jualan di bawah RM50 juta).
- Sumbangan Tunai Rahmah (STR) & SARA: Peruntukan diselia dengan peningkatan dana STR/SARA melonjak ke RM16 bilion, termasuk peluasan SARA MADANI kepada rakyat berusia 18 tahun ke atas yang bukan penerima STR.
- Pelepasan Cukai: Had pelepasan cukai individu dinaikkan daripada RM9,000 kepada RM12,000 serta diperluas merangkumi perkhidmatan penjagaan selepas bersalin dan tuisyen anak.
- Pekerja Gig: Pakej sokongan bernilai RM160 juta bersama Grab disediakan bagi memperkasakan pekerja e-hailing dan p-hailing bermula 2027.
Penjawat Awam & Pesara
- Bantuan Khas Kewangan (BKK): Pemberian BKK sebanyak RM1,500 kepada 1.3 juta penjawat awam.
Kebajikan & Golongan Rentan
- Bantuan OKU: Peruntukan bantuan Orang Kurang Upaya (OKU) meningkat kepada RM1.5 bilion. Kenaikan Bantuan Penjagaan OKU Terlantar dan Pesakit Kronik daripada RM500 kepada RM600 sebulan.
- Elaun Pekerja OKU: Ambang pendapatan kelayakan dinaikkan daripada RM1,700 kepada RM2,000.
Ekonomi & Perniagaan
- Sokongan PKS: Peruntukan tambahan RM5 bilion disediakan untuk SME Stabilisation Relief Facility (SME SRF) melalui Bank Negara Malaysia.
- Industri Kreatif: Peruntukan keseluruhan RM130 juta bagi menyokong sektor perfileman, muzik, dan kandungan kreatif tempatan.
https://belanjawan.mof.gov.my/pdf/belanjawan2027/ucapan/ub27.pdf
Sumber:













No comments:
Post a Comment